Codificació y descodificació en el discurs televisiu

Reflexió a partir de la lectura de Stuart Hall,Codificación y descodificación en el discurso televisivo”, en CIC (Cuadernos de Información y Comunicación), 2004, nº 9, Pàgs. 210-236

 

Codificació i descodificació en el procés comunicatiu que serveix de base per l’assaig de Hall, en el qual defensa que la comunicació entre els productors (audiovisuals) i els receptors (les audiències), són comunicacions distorsionades.

La producció se n’encarrega de que la televisió emeti missatges: signes, vehicles, codis, organitzats en discursos dins les regles del llenguatge (d’aquí la importància del llenguatge que l’hi dona Hall). Així doncs els missatges codificats han de prendre les formes justes que descodificades  expressin allò que es vol als receptors.

Però els receptors tenen les seves estructures socials i econòmiques. Aquestes són les que donen forma a la comprensió del missatge emès. La identitat del receptor és vital perquè un missatge arribi d’una manera o d’una altre: això vol dir que el receptor d’aquest missatge serà qui descodificarà segons la seva vida i els seus propis codis.

En un missatge estructurat, els significats mai seran únics i estàtics: s’han d’entendre amb relació a la resta d’elements que el delimiten. En aquest sentit, si els significats poden ser de diferents tipus això afecta als receptors on cadascun adoptarà aquell que dependrà del que ja hem comentat en el paràgraf anterior. Així els receptors poden fer-ne un diferents tipus de lectura.

Tot ordre social s’acaba basant amb un conjunt de significats que marquen l’estructura social. D’aquí que Wolf aprofundeixi en els signes i els seus codis, i que miri amb recel la teoria de la percepció selectiva. Als productors els preocupa l’efectivitat dels missatges en els receptors, d’aquí les polítiques educatives al respecte per tal que es pugui percebre de manera més efectiva la comunicació.

Però qui codifica eixos missatges és la indústria cultural, deixant fer per les elits polítiques, patricis dels veritable poder l’econòmic. Quins problema tenim si les elits dominants són les que llancen codis hegemònics? Bé, en tot cas, sort que a un tros de la cadena ens hi trobem els receptors i que interferim en aquesta transmissió.

Pitja aquí per veure un vídeo divertit sobre la teoria de Hall, des d’un altre punt de vista (en anglès)..

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s