Reflexió a partir de la lectura de Mauro Wolf: “La investigación de la comunicación de masas. Crítica y perspectivas” (SEGONA PART)

SEGONA PART. Reflexió a partir de la lectura de Mauro Wolf: La investigación de la comunicación de masas. Crítica y perspectivas, (Barcelona, Paidós, 1994. Págs. 21-67 i 77-90)

 

A partir dels anys quaranta entrem a la segona etapa, que s’allarga fins als anys seixanta. Una aportació durant aquests anys com va ser la corrent empírica – experimental fa que es vagi abandonant la teoria hipodèrmica: aquests intenten donar compte del poder de la persuasió però també dels fracassos d’aquesta. Ara ja no tenim l’esquema causa – efecte, sinó que s’inclou tot un seguit de factors que interfereixen entre ambdós: a part del paper del missatge que també s’analitza profundament, el paper dels destinataris ara resulta imprescindible perquè això tingui efecte. La persuasió com a arma i pal de paller.

Es dona pas així a la teoria anomenada dels “efecte limitats”. En aquesta etapa del “paradigma  dominant es qüestiona el poder que des de la primera etapa es dona als mitjans de comunicació”. En aquesta, el pal de paller és la influència dels mitjans de comunicació de masses que juguen un paper que s’ha de relacionar directament amb els contextos socials. La importància aquí és entendre dues coses: per un costat que hi ha diferents públics amb diferents models de consum, i per un altre costat entendre la importància que tenen els mitjans com a mediadors socials entenent que el contingut difós pels mitjans no es pot desentendre per res del context social on es desenvolupen, podent influir a partir d’uns agents concrets en la imatge que els individus es formen de la realitat.

Tant al post anterior com en aquest hem pogut veure com la història de la recerca en comunicació, com tot, també pateix unes etapes i que aquestes no es poden deixar d’analitzar sense el seu context socio-econòmic que les envolta i per tant de la societat on s’estudien.

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s