Reflexió a partir de la lectura de Mauro Wolf: “La investigación de la comunicación de masas. Crítica y perspectivas” (PRIMERA PART)

PRIMERA PART. Reflexió a partir de la lectura de Mauro Wolf: La investigación de la comunicación de masas. Crítica y perspectivas, (Barcelona, Paidós, 1994. Págs. 21-67 i 77-90)

 

Dels contextos humans que s’esdevenen en sorgeixen estudis i teories. Situem-nos doncs en el període entre les dues grans guerres que ha vist la humanitat. Passada la primera Guerra Mundial ens trobem en un clima post-bèl·lic. Estats Units es va configurant com a potència mundial, mentre la URSS es solidifica a l’est, Europa està remoguda i a Alemanya el nacionalsocialisme de Hitler va en augment: dictadures totalitàries i clima post i pre-bèl·lic.

En aquest clima es situa una de les etapes que porten a estudiar en fenomen i el paper dels mitjans de comunicació que s’han difós a gran escala (la ràdio com element principal). En aquesta etapa (dels anys vint fins als quaranta aproximadament) s’entenen els mitjans de comunicació com instruments propagandístics amb efectes persuasius. D’aquest panorama sorgeix la teoria “hipodèrmica”, que no pot ésser deslligat del concepte de societat de masses: concepte que s’origina pels nous contextos que porten a les estructures social a emprendre noves condicions sobre els quals es basaran els teòrics per entendre que les persones s’aïllaran i seran més fàcilment alienables, i aquesta és la pròpia base de la teoria, aquestes masses anònimes. Aquesta és la base per entendre que s’estudià els mitjans com a instruments amb finalitats comercials i propagandístiques: manipulació, influència i control influïts pel model d’estímul – resposta conductista.

L’exemple més clar que tenim en aquests anys és una emissió de ràdio que ha passat a la història. Parlo de l’emissió a l’octubre de 1938 de la Guerra dels mons (de la qual en parlaré en un futur post) dirigida per Orson Welles. La vulnerabilitat dels individus juntament amb la noció de massa expliquen aquests estudis sobre els que es definí la comunicació com un procés de manipulació i control. Una hora d’un programa de ràdio molt ben preparat i estructurat que marca un abans i un després fa veure que cal analitzar més profundament aquest concepte de societat de masses.

 

Societat de masses. Arrel i concepte important per entendre la primera etapa (teoria hipodèrmica) i també el pas a la segona de la que parlaré en una segona part.

Aquesta societat està caracteritzada com ja he dit per individus aïllats psicològicament que reaccionen davant els estímuls dels missatges comunicatius. Important a destacar que segons Lasswell deia que la comunicació de masses es donaven a partir; d’un emissor actiu i un destinatari passiu; d’una comunicació que emet un missatge que tendeix a una finalitat; i que això apareix de manera aïllada de les relacions socials i culturals ja que els destinataris es trobem atomitzats i aïllats. (Lasswell, 1948)

 

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s