Reflexió a partir de la lectura de Paul F. Lazarsfeld y Robert K. Merton: “Los medios de comunicación de masas, el gusto popular y la acción social organizada”

Reflexió a partir de la lectura de Paul F. Lazarsfeld y Robert K. Merton: “Los medios de comunicación de masas, el gusto popular y la acción social organizada”*, a AAVV: Industria cultural y sociedad de masas. (Caracas, Monte Ávila, 1992)

 

Es cert, i l’assignatura que estem fent en seria un exemple; hi ha un interès social pels mitjans de comunicació de masses i el paper que desenvolupen en la societat. Bé, interès i preocupació també, ja que avui dia les societats dirigides pels grups de poder han transformant les estructures de control social, i el paper social del mitjans de comunicació van com anell al dit.

Llegint la lectura que ens correspon destapen algunes de les funcions que tenen els mitjans de comunicació de masses; els mitjans doten d’un status als problemes públics, a les persones, organitzacions… o sigui, augmenten i donen prestigi legitimant-los davant de la resta pel simple fet de tenir presència en aquests mitjans (així legitimen certes persones, grups, sistemes…). Una altre funció és la d’imposar normes socials: el boom i la pressió que es poden fer des dels mitjans de comunicació de masses des de la seva acció publicitària fins al punt de que se n’encarreguen de problemes perifèrics de l’estructura de les societats tal i com diu en la lectura. Aquestes funcions donen poder i aquest pot ser utilitzat amb consciència pels propis mitjans, però en benefici de qui?

Bé, doncs per això també cal entendre que aquests mitjans estan integrats en un sistema amb una determinada estructura social i econòmica. Qui gestiona els mitjans de comunicació? Doncs a cada país hauríem de mirar amb lupa qui, però a l’Estat Espanyol hi ha un reguitzell de mitjans (aquest enllaç defineix força bé l’administració d’aquests mitjans: http://www.elblogsalmon.com/empresas/quien-esta-detras-de-los-medios-de-comunicacion-en-espana-infografia ).

Si aquestes empres o grups de poder estan darrere dels mitjans de comunicació i són els mateixos que tenen interessos polítics en el si dels governs dirigents, no es d’estranyar que col·laborin amb el conformisme social i amb el manteniment del sistema.

Però vista i revisada la importància complexa que poden tenir els mitjans de comunicació podem entrar en unes preguntes d’interès general; Podríem fer servir els mitjans de comunicació en benefici social? Com podríem fer que les funcions que desenvolupin aquests afavoreixin a la majoria de la societat sense cercar beneficis privats? Bé, segons els autors que aquí llegim  que s’haurien de donar tres condicionants: monopolització, no subversió dels valors bàsics i integració (conviure el mitjà amb el cara a cara, reflexió del que s’ha retransmès o es retransmetrà). En tot cas, una difícil situació avui dia en aquí. I, si aquesta és la situació, la reflexió a partir d’aquí dependrà de l’interès de cadascun de nosaltres i de com entenguem i llegim les funcions que haurien de fer aquests mitjans de comunicació.

Anuncis
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s